Jeugdvoetballers wie zijn dat ?
F (6-8 jarigen) :
Snel afgeleid
individueel (geen gevoel van samen) iedereen om en rond de bal, van voetbal is er nauwelijks spraken.
Als ze al lang bij de club zijn, zijn de eerste vormen van samenspel zichtbaar.
Beperkt zich veelal tot aannemen, dribbelen, drijven en trap naar voor en schot op doel.
E (8-10 jaar) :
Al veel meer bereid deel uit te maken van het team.
Kan langer aan 1 oefening werken.
Balbehandeling begint te lukken.
De ideale leeftijd om de basisvaardigheden onder de knie te krijgen.
Samen spel in de vorm van de eerste echte combinaties. Het dekken en vrijlopen gaan ze beter begrijpen.
D (10-12 jarigen) :
Leren omgaan met groot speelveld, spelregels (offside) het spelen in een opstelling (bv 4-3-3) en vooral de belangrijkste principes bij balbezit en balbezit tegenpartij.In team verband een doel nastreven
Zich meten met anderen.
Beheerst de eigen bewegingen
Bewust bezig zijn prestatie op te vijzelen.
Spelen 11:11.
Aanleren basis van de technieken is achter de rug nu vooral het ontwikkelen van het inzicht in het spel.
C (12-14 jarigen)
Betere beoordeling van situaties,
eigen mening
geldingsdrang
groeispurt,
vrijlopen en samenspelen wordt beter.
Taken die aan en bepaalde positie kleven, worden zichtbaar en worden geleidelijk opgepikt.
B (14-16 jarigen)
Groei zet zich door => Minder controle over de ledematen.
Puberteit (lusteloosheid, onredelijkheid, humeurigheid)
Wil zichzelf bewijzen (individu belangrijker dan het rendement van het team)
Er wordt korter gedekt (dus meer druk)
A (16-18 jaar)
Evenwicht (zowel geestelijk als lichamelijk)
Er wordt een keuze gemaakt tss prestatie of recreatie
Beter bestand tegen kleine ruimte spelen
Beheerster optreden (ó B)
Er op gelet op de het spel van de medestander
Meisjes :
(Betrek deze meisjes bij het opstellen van regels, organiseren van activiteiten, ..)F, E & D vergelijkbaar
Vanaf 13 zijn ze al teambewuster. Eigen prestatie ondergeschikt aan dat van het team
Zij weet het beter
Pas op 17-18 jarigen wil een goede speleters zich los zien van de rest en kas ze een uitzonderingspositie gaan innemen.
Globale Leeftijdsdoelstellingen
PUPILLEN F E D 6 7 8 9 10 11 12 wennen door spelen leren (instructie) door het spelen van kleine partijtjes en basisvormen
het "baas" worden vooral technische vaardigheden over de bal ontwikkelen context van de voetbalbasisvormen de vak is de belang- rijkste weerstand Steeds in spelvormen steeds technische vaardigheid waarin iedere speler koppelen aan inzicht in het spel zoveel mogelijk aan de en spelcommunicatie (TIC) bal is |
JUNIOREN C B A 13 14 15 16 17 18 leren door benaderen leren door prestatie komen tot opti- van alle elementen wedstrijd na te male prestaie van de echte wedstrijd bootsen in de training in wedstrijd & training |
Accent : Technische rijping/ontwikkeling |
Accent : Inzichtelijke rijping/ontwikkeling |