Jeugdvoetballers wie zijn dat ?

 

F (6-8 jarigen) :

Snel afgeleid

individueel (geen gevoel van samen) iedereen om en rond de bal, van voetbal is er nauwelijks spraken.

Als ze al lang bij de club zijn, zijn de eerste vormen van samenspel zichtbaar.

Beperkt zich veelal tot aannemen, dribbelen, drijven en trap naar voor en schot op doel.

 

E (8-10 jaar) :

Al veel meer bereid deel uit te maken van het team.

Kan langer aan 1 oefening werken.

Balbehandeling begint te lukken.

De ideale leeftijd om de basisvaardigheden onder de knie te krijgen.

Samen spel in de vorm van de eerste echte combinaties. Het dekken en vrijlopen gaan ze beter begrijpen.

 

D (10-12 jarigen) :

In team verband een doel nastreven

Zich meten met anderen.

Beheerst de eigen bewegingen

Bewust bezig zijn prestatie op te vijzelen.

Spelen 11:11.

Aanleren basis van de technieken is achter de rug nu vooral het ontwikkelen van het inzicht in het spel.

Leren omgaan met groot speelveld, spelregels (offside) het spelen in een opstelling (bv 4-3-3) en vooral de belangrijkste principes bij balbezit en balbezit tegenpartij.

 

C (12-14 jarigen)

Betere beoordeling van situaties,

eigen mening

geldingsdrang

groeispurt,

vrijlopen en samenspelen wordt beter.

Taken die aan en bepaalde positie kleven, worden zichtbaar en worden geleidelijk opgepikt.

 

B (14-16 jarigen)

Groei zet zich door => Minder controle over de ledematen.

Puberteit (lusteloosheid, onredelijkheid, humeurigheid)

Wil zichzelf bewijzen (individu belangrijker dan het rendement van het team)

Er wordt korter gedekt (dus meer druk)

 

A (16-18 jaar)

Evenwicht (zowel geestelijk als lichamelijk)

Er wordt een keuze gemaakt tss prestatie of recreatie

Beter bestand tegen kleine ruimte spelen

Beheerster optreden (ó B)

Er op gelet op de het spel van de medestander

 

Meisjes :

F, E & D vergelijkbaar

Vanaf 13 zijn ze al teambewuster. Eigen prestatie ondergeschikt aan dat van het team

Zij weet het beter

(Betrek deze meisjes bij het opstellen van regels, organiseren van activiteiten, ..)

Pas op 17-18 jarigen wil een goede speleters zich los zien van de rest en kas ze een uitzonderingspositie gaan innemen.

 

Globale Leeftijdsdoelstellingen

 

 

PUPILLEN

F E D

6 7 8 9 10 11 12

wennen door spelen leren (instructie) door het spelen van kleine partijtjes en basisvormen

 

het "baas" worden vooral technische vaardigheden

over de bal ontwikkelen context van de voetbalbasisvormen

de vak is de belang-

rijkste weerstand

Steeds in spelvormen steeds technische vaardigheid

waarin iedere speler koppelen aan inzicht in het spel

zoveel mogelijk aan de en spelcommunicatie (TIC)

bal is

JUNIOREN

C B A

13 14 15 16 17 18

leren door benaderen leren door prestatie komen tot opti-

van alle elementen wedstrijd na te male prestaie

van de echte wedstrijd bootsen in de training in wedstrijd &

training

Accent :

Technische

rijping/ontwikkeling

Accent :

Inzichtelijke

rijping/ontwikkeling