Voetbaltraining is … vooral voetballen

 

Uitgangspunten van de Zeister visie

 

Welke opmerkingen of aanwijzingen gegeven moeten worden om de spelers te helen het spel beter te begrijpen is niet op papier te zetten. De trainer/coach moet hiervoor vooral goed zijn in het lezen (analyseren) van verschillende voetbalsituaties. Het kunnen aanleren van voetbal, vraagt een enorm inzicht van de coach/trainer en daar naast het vermogen om de geconstateerde tekortkomingen en/of kwaliteiten van de spelers te verduidelijken( het moet het probleem van de spelers worden)

 

Optimale voetbalbeleving :

wordt bereikt als de speler het idee heeft dat er gevoetbald wordt

Veel herhalingen :

Doen, doen en nog eens doen (zoals vroeger op straat). Daarom kan in de voetbaltraining worden volstaan met een beperkt aantal voetbalvormen waar alles in ziet wat het spel tot voetballen maakt : een bal, een veld met bep afmetingen, doelen waar je lekker kan scoren, medespelers, tegenstanders en voetbalspelregels. Door deze oefenvormen veel te herhalen zullen ze het spel beter onder de knie krijgen.

De juiste coaching :

eerst begrijpen hoe de jeugd het voetballen beleefd, om dan opmerkingen te maken waar de jeugdige spelers iets aan hebben en waar ze iets mee kunnen doen

Coachen is beïnvloeden van voetbalgedrag en dit op een manier waarmee de spelers beter leren voetbalsituaties op te lossen … dus beter gaan voetballen

Hoe meer kennis en inzicht in het voetballen helpt het coachen van voetballers te verbeteren

 

 

Zeister visie

Eisen waaraan elke voetbaltraining moet voldoen

Samenvattend volgen hieronder puntsgewijs de eisen waaraan elke training zou moeten voldoen. Elke training kan aan de hand van deze punten worden beoordeeld. Een soort checklist dus.

 

 

 

VOETBAL-

EIGEN BEDOELINGEN

Doelpunten maken/voorkomen

Opbouwen tot/samenspel om

Doelgerichtheid

Snelle omschakeling balbezit/-verlies

SPELEN OM TE WINNEN

2.

VEEL HERHALINGEN

Veel beurten

Geen lange wachttijden

Goede planning, organisatie

Voldoende ballen/materiaal

3.

REKENING HOUDEN MET DE GROEP

Leeftijd

Vaardigheid

Beleving (top of recreatie)

LET OP ARBEIDS-RUST VERHOUDING

 

JUISTE COACHING

(beïnvloeding)

Spelbedoelingen verduidelijken

Spelers beïnvloeden/laten leren door : ingrijpen/stopzetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, oplossingen laten aandragen, voorbeeld geven, voordoen

 

Het geheeld van 1-2-3 & 4 = OPTIMAAL LEERKLIMAAT

 

 

 

Het verbeteren van de prestatie van voetballers, hoe doe je dat ?

(zes stappen)

Het gestructureerd kijken naar voetbal in de drie hoofdmomenten

(Balbezit/balbezit tegenpartij & wisseling van balbezit)

Voetballen LEERBAAR maken is voetballen EENVOUDIGER maken

 

Het probleem moet het probleem van de spelers worden

De spelers voor andere (=betere), effectievere oplossingen te kiezen

De spelers moeten betere worden omdat de voetbalsituatie dit vraagt

Daarbij moet de coach rekening houden met :

Bedoelingen

Tijd

(rendement van de acties vergroten) (niet omdat de coach dit zondig wil)

Inzicht krijgen in de specifieke voetbalweerstanden en hiermee moet de coach kunnen werken.

bv doelpunten maken, tegenpartij mag niet scoren, nog enkele minuten en de buit is binnen, …

Tempo :

Moment :

verovering vd bal, ingooi, spelverplaatsing
zo snel mogelijk scoren, de bal zo lang mogelijk houden

Ruimte

Functie

bv dichtbij het doel van de tegenstander, eigen strafschopgebied,

Rollen :

Taken :

Rechterspits, linkervleugelverdediger, …
Afwerker, spelmaker, keeper, …

Het spel exact lezen binnen de vereenvoudiging van 11:11

Werken met methodiek

De relatie tot de echte wedstrijd

Technisch :

Inzicht :

Communicatie :

bv elkaar niet begrepen, elkaar niet coachen, …
bv te gehaast, te gretig, onnodige overtredingen, …
bv balsnelheid, op het goede been spelen, …

bv werken met overtal, specifieke opdrachten geven, werken met de ruimte, spelregels aanpassen, tijd gebruiken.

zal door de trainer steeds weer moeten worden aangegeven.

 

 

De voetbalweerstanden :

 

Ook zal de coach specifieke weerstanden uit de wedstrijd aan de orde stellen.

 

Communicatie van spelers, linies onderling

Spelregels

Resultaat/belang van de wedstrijd

Eigen formatie en die van de tegenstander

Specifieke kwaliteiten/tekortkomingen van de eigen spelers en tegenstanders

Positiespel bij balbezit/balbezit tegenpartij

Om tot een goede voetbaltraining te komen, moet het voetbalprobleem goed worden geformuleerd. Het geconstateerd probleem is altijd een voetbalprobleem, dus … de coach moet de wedstrijd lezen.

Belangrijke elementen van de probleembeschrijving zijn :

 

 

Coaches moeten in staat zijn :

Voetbalproblemen te formuleren

(Wie, wat, waar en wanneer)

De voetbalproblemen uit leggen aan de spelers.

Het is niet het probleem van de coach maar moet het probleem worden van de spelers.

Leren voetballen/leren coachen:

Observeren :

Lezen van voetbal, kijken naar het voetbal binnen de hoofdmomenten

Balbezit tegenpartij

Wisseling van balbezit

1. Balbezit

Beginsituatie bepalen :

Leeftijd - talent - beleving - niveau

Analyseren :

Formuleren van voetbalproblemen

Doelstellingen benoemen :

Rekening houden met : leeftijd - niveau - motivatie

Realiseren van de training :

Organisatie

Keuze oefenvormen

Belasting en belastbaarheid

Beïnvloeding

Evalueren :

Is het doel bereikt ?

(Terugkoppelen naar alle andere stappen)

Lees ook van pg 44 tot 86