Voetbaltraining is … vooral voetballen
Uitgangspunten van de Zeister visie Welke opmerkingen of aanwijzingen gegeven moeten worden om de spelers te helen het spel beter te begrijpen is niet op papier te zetten. De trainer/coach moet hiervoor vooral goed zijn in het lezen (analyseren) van verschillende voetbalsituaties. Het kunnen aanleren van voetbal, vraagt een enorm inzicht van de coach/trainer en daar naast het vermogen om de geconstateerde tekortkomingen en/of kwaliteiten van de spelers te verduidelijken( het moet het probleem van de spelers worden) Optimale voetbalbeleving : wordt bereikt als de speler het idee heeft dat er gevoetbald wordt Veel herhalingen : Doen, doen en nog eens doen (zoals vroeger op straat). Daarom kan in de voetbaltraining worden volstaan met een beperkt aantal voetbalvormen waar alles in ziet wat het spel tot voetballen maakt : een bal, een veld met bep afmetingen, doelen waar je lekker kan scoren, medespelers, tegenstanders en voetbalspelregels. Door deze oefenvormen veel te herhalen zullen ze het spel beter onder de knie krijgen. De juiste coaching : eerst begrijpen hoe de jeugd het voetballen beleefd, om dan opmerkingen te maken waar de jeugdige spelers iets aan hebben en waar ze iets mee kunnen doen Coachen is beïnvloeden van voetbalgedrag en dit op een manier waarmee de spelers beter leren voetbalsituaties op te lossen … dus beter gaan voetballen Hoe meer kennis en inzicht in het voetballen helpt het coachen van voetballers te verbeteren Zeister visie Eisen waaraan elke voetbaltraining moet voldoen Samenvattend volgen hieronder puntsgewijs de eisen waaraan elke training zou moeten voldoen. Elke training kan aan de hand van deze punten worden beoordeeld. Een soort checklist dus.
EIGEN BEDOELINGEN |
SPELEN OM TE WINNEN |
2. VEEL HERHALINGEN |
|
3. REKENING HOUDEN MET DE GROEP |
LET OP ARBEIDS-RUST VERHOUDING |
(beïnvloeding) |
|
Het geheeld van 1-2-3 & 4 = OPTIMAAL LEERKLIMAAT Het verbeteren van de prestatie van voetballers, hoe doe je dat ? (zes stappen) Het gestructureerd kijken naar voetbal in de drie hoofdmomenten Voetballen LEERBAAR maken is voetballen EENVOUDIGER maken Het probleem moet het probleem van de spelers worden De spelers voor andere (=betere), effectievere oplossingen te kiezen De spelers moeten betere worden omdat de voetbalsituatie dit vraagt Daarbij moet de coach rekening houden met : Bedoelingen Tijd Inzicht krijgen in de specifieke voetbalweerstanden en hiermee moet de coach kunnen werken. bv doelpunten maken, tegenpartij mag niet scoren, nog enkele minuten en de buit is binnen, … Tempo : Moment : Ruimte Functie bv dichtbij het doel van de tegenstander, eigen strafschopgebied, Rollen : Taken : Het spel exact lezen binnen de vereenvoudiging van 11:11 Werken met methodiek De relatie tot de echte wedstrijd Technisch : Inzicht : Communicatie : bv werken met overtal, specifieke opdrachten geven, werken met de ruimte, spelregels aanpassen, tijd gebruiken. De voetbalweerstanden : Ook zal de coach specifieke weerstanden uit de wedstrijd aan de orde stellen. Communicatie van spelers, linies onderling Spelregels Resultaat/belang van de wedstrijd Eigen formatie en die van de tegenstander Specifieke kwaliteiten/tekortkomingen van de eigen spelers en tegenstanders Positiespel bij balbezit/balbezit tegenpartij Om tot een goede voetbaltraining te komen, moet het voetbalprobleem goed worden geformuleerd. Het geconstateerd probleem is altijd een voetbalprobleem, dus … de coach moet de wedstrijd lezen. Belangrijke elementen van de probleembeschrijving zijn : Coaches moeten in staat zijn : Voetbalproblemen te formuleren De voetbalproblemen uit leggen aan de spelers. Leren voetballen/leren coachen:
(rendement van de acties vergroten) (niet omdat de coach dit zondig wil)
(Wie, wat, waar en wanneer)
Observeren : |
Lezen van voetbal, kijken naar het voetbal binnen de hoofdmomenten 1. Balbezit |
Beginsituatie bepalen : |
Leeftijd - talent - beleving - niveau |
Analyseren : |
Formuleren van voetbalproblemen |
Doelstellingen benoemen : |
Rekening houden met : leeftijd - niveau - motivatie |
Realiseren van de training : |
|
Evalueren : |
Is het doel bereikt ? (Terugkoppelen naar alle andere stappen) |
Lees ook van pg 44 tot 86