Techniek in voetballen

 

Techniek :

Deskundig coaching kost tijd en dient systematisch en methodisch aangepakt worden.

 

De coach gebruikt volgende middelen om de kinderen te leren voetballen :

Echter om te kunnen spreken van "leren" moet :

De bedoeling duidelijk zijn

Spelen met de weerstanden

Kennis van de basistechnieken

Vaardigheid om voetbalsituaties te vereenvoudigen en vermoeilijken

Vaardigheid in coaching

Bewaken van de eisen die aan de voetbaltraining moeten worden gesteld.

 

is een middel om een doel te bereiken.

komt overeen met het beheersen van de bal

de praktijk is de beste leermeester (Die praktijk moet ook zodanig worden ingericht worden, dat er veel geleerd wordt bv afmetingen, regels, …)

Geen situatie is hetzelfde in het voetballen, daarom moeten kinderen techniek ontwikkelen in voetbalspelletjes.

"De" techniek bestaat niet

. Bv een wreefshot is anders afhankelijk van de plaats, positie medestanders, eigenmogelijkheden, …

 

(organisatie/afmetingen, aantal medespelers & tegenstanders)

Aanwijzingen/correctie/

voorbeelden geven

Plezier beleven aan de oefening

(anders zullen ze de oefening niet lang volhouden)

 

 

 

 

 

 

 

Methodische volgorde in het leren van technische vaardigheden in voetballen :

5-7 Jaar : Het leren beheersen van de bal

(1:1, 2:2, …)

eenvoudige voetbaleigen situaties

(mikken , snel verplaten met bal, …)4:4 + variaties => bedoelingen + organisatie duidelijk maken en het spel op gang houden (als voorwaarde voor leren/ontwikkeling)

12-16 jaar : wedstrijd-rijpheid

Wedstrijdeigen situaties :

Echte wedstrijden

oefensituaties (bv 8 tegen 8)

"freeze"-situaties : stilzetten + slowmotion (vraag & antwoord)

Taaktraining :

Algemeen : 3 hoofdmomenten

Specifiek : naar positie, linie, flank

Basisvormen

meer gericht op specifieke technische aspecten per taak/functie

Mentale training :

Teambuilding/het kunnen spelen binnen een afgebakende taak.

Individuele kwaliteiten ondergeschikt maken aan teambelang.

Kunnen investeren/trainen om later te oogsten.

Algemene middelen voor de coach :

Het organiseren en in gang zetten van basisvormen

Het kunnen onderkennen, benoemen en coachen/aanleren van technische componenten in het spel

Het kunnen "spelen" met de weerstanden

Het gebruiken van theoretische kennis

Het gebruiken van videobanden

Het geven van het voorbeeld

(zelf of een goede speler laten doen)

 

 

 

 

Het stedenspel :

Een ideaal spel voor het aanleren van de basistechnieken in de "voorfase".

Voor een uitwerking van dit spel lees pg 92-96.

 

 

Coerver-school :

Hij is van mening dat een speler die alle bewegingen beheerst, zoals omschreven in zijn boeken, een voetballer is die uit bijna elke voetbalsituatie winnend tevoorschijn zal kunnen komen.

Hij gaat hier echter voorbij aan alle andere weerstanden die door een voetballer moeten overwonnen worden om succes te hebben.

Wiel zegt dat spelers zo goed mogelijk kunnen leren voetballen door bewegingen met de bal aan te leren. De KNVB zegt dat spelers zo goed mogelijk kunnen leren voetballen door te voetballen.

Omdat techniek zeer belangrijk is voor een voetballer wordt binnen de Zeister visie gaarne de "methode Coerver" gebruikt als

onderdeel van de warming-up

Let wel op dat het oefenvormen/bewegingen zijn die reeds eerder zijn ingeoefend.

Bij voorkeur aan het eind van de warming-up als het lichaam al lekker warm is.

actieve rust tijdens een training

Tussen twee zware onderdelen in

Om te voorkomen dat spelers stilstaan

als huiswerk

het gebruik van Coerver’s oefenvormen eist al een bepaalde technische vaardigheid.

De spelers zullen op zoek zijn naar de "zin" van de oefening laat ze dus nooit op signaal een kapbeweging maken.

 

(ipv soms doelloos "zomaar" met de bal bezig te zijn)

tussen de wedstrijden op een tornooi

tijdens jeugd-voetbalkampen en dergelijke

Bewegingsopdrachten/spelvormen waarbij de bal individueel beheerst moet worden

Basisvormen waarbij zeer veel balcontacten gewaarborgd worden :

kleine aantallen spelers

7-12 jaar : Basis-spelrijpheid

Basisvormen :