Techniek in voetballen
Techniek : Deskundig coaching kost tijd en dient systematisch en methodisch aangepakt worden. De coach gebruikt volgende middelen om de kinderen te leren voetballen : Echter om te kunnen spreken van "leren" moet : De bedoeling duidelijk zijn Spelen met de weerstanden Kennis van de basistechnieken Vaardigheid om voetbalsituaties te vereenvoudigen en vermoeilijken Vaardigheid in coaching Bewaken van de eisen die aan de voetbaltraining moeten worden gesteld.
is een middel om een doel te bereiken.
komt overeen met het beheersen van de bal
de praktijk is de beste leermeester (Die praktijk moet ook zodanig worden ingericht worden, dat er veel geleerd wordt bv afmetingen, regels, …)
Geen situatie is hetzelfde in het voetballen, daarom moeten kinderen techniek ontwikkelen in voetbalspelletjes. "De" techniek bestaat niet
. Bv een wreefshot is anders afhankelijk van de plaats, positie medestanders, eigenmogelijkheden, …
Aanwijzingen/correctie/ Plezier beleven aan de oefening Methodische volgorde in het leren van technische vaardigheden in voetballen : 5-7 Jaar : Het leren beheersen van de bal eenvoudige voetbaleigen situaties 12-16 jaar : wedstrijd-rijpheid Wedstrijdeigen situaties : Echte wedstrijden oefensituaties (bv 8 tegen 8) "freeze"-situaties : stilzetten + slowmotion (vraag & antwoord) Taaktraining : Algemeen : 3 hoofdmomenten Specifiek : naar positie, linie, flank Basisvormen Mentale training : Teambuilding/het kunnen spelen binnen een afgebakende taak. Individuele kwaliteiten ondergeschikt maken aan teambelang. Kunnen investeren/trainen om later te oogsten. Algemene middelen voor de coach : Het organiseren en in gang zetten van basisvormen Het kunnen onderkennen, benoemen en coachen/aanleren van technische componenten in het spel Het kunnen "spelen" met de weerstanden Het gebruiken van theoretische kennis Het gebruiken van videobanden Het geven van het voorbeeld Het stedenspel : Een ideaal spel voor het aanleren van de basistechnieken in de "voorfase". Coerver-school : Hij is van mening dat een speler die alle bewegingen beheerst, zoals omschreven in zijn boeken, een voetballer is die uit bijna elke voetbalsituatie winnend tevoorschijn zal kunnen komen. Hij gaat hier echter voorbij aan alle andere weerstanden die door een voetballer moeten overwonnen worden om succes te hebben. Wiel zegt dat spelers zo goed mogelijk kunnen leren voetballen door bewegingen met de bal aan te leren. De KNVB zegt dat spelers zo goed mogelijk kunnen leren voetballen door te voetballen. Omdat techniek zeer belangrijk is voor een voetballer wordt binnen de Zeister visie gaarne de "methode Coerver" gebruikt als onderdeel van de warming-up Let wel op dat het oefenvormen/bewegingen zijn die reeds eerder zijn ingeoefend. Bij voorkeur aan het eind van de warming-up als het lichaam al lekker warm is. actieve rust tijdens een training Tussen twee zware onderdelen in Om te voorkomen dat spelers stilstaan als huiswerk het gebruik van Coerver’s oefenvormen eist al een bepaalde technische vaardigheid. De spelers zullen op zoek zijn naar de "zin" van de oefening laat ze dus nooit op signaal een kapbeweging maken. tussen de wedstrijden op een tornooi tijdens jeugd-voetbalkampen en dergelijke
(zelf of een goede speler laten doen)
Bewegingsopdrachten/spelvormen waarbij de bal individueel beheerst moet worden
Basisvormen waarbij zeer veel balcontacten gewaarborgd worden :
kleine aantallen spelers
7-12 jaar : Basis-spelrijpheid
Basisvormen :